כך נקבע מותם של שני חיילים שנפלו ב-7/10

על סמך עדויות וחלקי עצם קטנים נקבע מותם של שני חיילים שנפלו ב-7/10. בשני המקרים נמצאו מאוחר יותר עדויות כי אותם חיילים אינם בין החיים

ישראל לפקוביץ | חרבות ברזל 8.7.2024 | 09:18

מבצע חרבות ברזל | צילום: צלמי פלאש 90

במאמר, שפרסם הרב פרופ' נריה גוטל בשנתון "תחומין" של מכון צומת, הוא כתב על שני מקרים שבו נעשה זיהוי ללא שאותרה גופת הנופל. באחד המקרים קביעת המוות נעשתה בעקבות עדויות של חיילים וגם חקירת "כבאות והצלה", שקבעה כי לא ניתן היה להינצל ממבנה בוער. הרב גוטל, סגן אלוף במילואים כיהן בחודשים הראשונים כראש צוות חליטה הקובע באופן סופי את זהותו של אדם שמת.

המקרה הראשון אירע ב-9/10, אז אותר באחד מאזורי הלחימה רכב צה"לי, שידוע חייל היה בו. מצלמות משטרה שהיו קבועות באזור, ואף מצלמת הרכב, הצביעו על מיקומו של החייל באזור זה בבוקר שבת שמחת תורה. במקביל, קיים תיעוד רחב על הימצאות מחבלים באותו אזור באותן שעות, כך פורסם ב-Ynet.

הרב תיאר במאמר כי הרכב שנמצא היה נקוב כדורים רבים ובו נמצאו סימני דם. "סמוך לרכב אותרו חלקי עצם קטנים. הערכת צה"ל היא שהחייל נקלע למתקפת מחבלים, נורה ונהרג. הירי פגע בין היתר בראשו. גופה לא נמצאה, והערכת צה"ל היא שהיא נחטפה והועברה לעזה. איכון הטלפון הסלולרי של החייל הצביע על מיקום הטלפון באזור ג'באליה", כתב הרב פרופ' גוטל.

הרב ציין כי "בדיקת DNA של עצמות הגולגולת והדם שנמצאו בזירה העלתה שהם שייכים בוודאות לחייל - סבירות סטטיסטית של 1 למיליארד. במקביל, רופאים משפטיים הגישו חוות דעת בה קבעו שניפוץ כה עוצמתי של גולגולת אינו מאפשר חיים.

במקרה השני מדובר בחייל שנפל בבסיס צבאי. המחבלים צרו על מבנה והמטירו עליו ירי כבד של נשק קל, מקלעים, טילי כתף, רימונים ופצצות. משלא עלה בידם לחדור לתוך המבנה, הם העלו אותו באש. בווינט דווח כי קבוצה קטנה של חיילים שהצליחה להימלט העידה על עוצמת השריפה, שהייתה גדולה ומשמעותית ביותר ולוותה בעשן כבד ובמחנק. הניצולים אמרו כי לא היה סיכוי להינצל מהשריפה, למי שלא נמלט מהמבנה הבוער.

בחוות הדעת של "כבאות והצלה" נכתב שהניצולים העידו שבדקות הראשונות הם שמעו קולות זעקה ובכי מהמבנה, אך אלה הלכו ודעכו. ביחס לאותו חייל, כתב הרב פרופ' גוטל, הניצולים העידו שהוא שהה איתם באותו מבנה, תוך שהם מפרטים מה לבש והיכן שהה.

הרב פרופ' גוטל ציין. "לא למותר לציין שבסייעתא דשמיא, עם תחילתו של התמרון הקרקעי מספר שבועות אחר קביעת ההכרעה, איתרו לוחמי צה"ל בעזה גופה, שאומתה מכל בחינה שהיא כזו של 'פלוני', שאכן נחטפה. עתה אפוא גם תם וגם נשלם".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום