חיזבאללה סבור שבידיו יכולות המבטלות את היתרונות הצבאיים של ישראל

ב-8 באוקטובר האחרון, יום לאחר תחילת מלחמת “חרבות ברזל”, הצטרף חיזבאללה ללחימה כשהוא פותח חזית נוספת בגבול הצפוני של מדינת ישראל. מטרת הלחימה היא לפתוח חזית נוספת שתחייב את ישראל להשקיע מאמצי ומשאבי לחימה בגבול הצפוני על חשבון הלחימה ברצועת עזה

יענקי פרבר | חרבות ברזל 11.7.2024 | 12:53

נסראללה עם משלחת חמאס | צילום: דוברות חיזבאללה

חיזבאללה מקפיד להבהיר את הסיבות לכל תקיפה נגד ישראל, ואת הסיבות להסלמה מצדו. להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, חיזבאללה שואף לשמר את “משוואת ההרתעה” במטרה למנוע עימות נרחב יותר נגד ישראל, אך חוזר ומדגיש שהוא מוכן לכך.

עם זאת, חיזבאללה הצהיר לא פעם שכאשר המלחמה ברצועת עזה תסתיים, הוא יפסיק את התקיפות נגד ישראל. במקביל, הארגון הבהיר כי הוא יהיה מוכן לקיים משא ומתן על שרטוט הגבול היבשתי עם ישראל רק אחרי סיום המלחמה ברצועת עזה, אולם ציין כי העימות הנוכחי מהווה בסיס לנסיגת ישראל מכל נקודות הגבול במחלוקת, במקביל לחוסר נכונות לוותר על נוכחות של פעילי חזבאללה מדרום לנהר הליטאני, עמדה שעלולה להקשות על גיבוש הסדר מדיני בגבול.

כללי המשחק של חיזבאללה מול ישראל מושתתים על “משוואת ההרתעה”, שמבוססת על שילוב של בניית יכולת צבאית ושימוש בה בצורה מדורגת בשילוב מערכה תודעתית שנועדה להעצים את יכולות חזבאללה ולהרתיע את ישראל מלהרחיב את העימות.

הארגון מודע ליכולותיו וליכולותיה של ישראל ומבין שהארגון נחות מישראל מבחינה צבאית, אך מאידך סבור שבידיו יכולות המבטלות את היתרונות הצבאיים של ישראל בדגש על יכולותיו לפגוע בעורף הישראלי.

מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית משרטט את המאפיינים שהתגבשו מתחילת העימות ב-8 באוקטובר 2023 כוללים:

פגיעה בפעילי חזבאללה תביא לפגיעה ביעדים צבאיים.

פגיעה באזרחים בלבנון תביא לפגיעה ביעדים אזרחיים בישראל.

פגיעה בבכירים (בדרג הצבאי או האזרחי) תביא להסלמה בתגובה (בטווח ובעוצמת התקיפה).

פגיעה בעומק לבנון תביא להעמקת התקיפות בתוך ישראל.

הסלמה בפעילות במקרה של הסלמה ישראלית ברצועת עזה או בלבנון.

הרתעה מפני אפשרות של פתיחת מלחמה או מבצע ישראלי מוגבל בלבנון.

ב-3 בנובמבר 2023, נשא מזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה, את הנאום הראשון שלו מאז פרוץ מלחמת “חרבות ברזל”. הוא טען כי הפעילות הצבאית של חיזבאללה נועדה להקל על חמאס ברצועת עזה מאחר שישראל נאלצה להעביר כוחות צבא רבים לצפון במקום שיופנו ללחימה ברצועת עזה. הוא הבהיר כי פגיעה באזרחים לבנונים עלולה לגרום לחיזבאללה לשוב למשוואה של “אזרח [ישראלי הרוג] תמורת אזרח [לבנוני הרוג]”; מוכנות להסלים את עוצמת העימות אם ישראל תסלים את הלחימה ברצועת עזה או את תקיפותיה בלבנון.

חיזבאללה גם השתמש בהסלמה בלחימה ברצועת עזה כעילה להסלמת התקיפות שלו נגד ישראל. להלן מספר דוגמאות בולטות:

בתחילת נובמבר 2023, כאשר כוחות צה”ל העמיקו את התמרון הקרקעי ברצועת עזה, חיזבאללה הגביר את עוצמת התקיפות באמצעות שימוש ברקטות חדשות ובכלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים), כאשר בהודעות נאמר כי התקיפות מהוות “תמיכה בעם הפלסטיני האיתן ברצועת עזה ותמיכה בהתנגדות האמיצה והמכובדת”.

נסראללה ציין כי נרשמה “התקדמות” בפעילות הצבאית האיכותית והכמותית של חיזבאללה עם שימוש ראשון בכטב”מי נפץ וברקטות ברכאן בעלות ראש קרבי של 500-300 ק”ג, לצד חדירות של כטב”מים לצורך איסוף מודיעין, כולל עד חיפה. נסראללה הדגיש כי המתרחש ברצועת עזה קשור גם להסלמה המתמשכת בלבנון.

לאחר כניסת כוחות צה”ל לרפיח ב-7 במאי 2024, זוהתה הסלמה בשימוש באמצעי הלחימה של חזבאללה עם שימוש ברקטות ברכאן במשקל 500 ק”ג. כמו כן, גבר השימוש של חיזבאללה בכטב”מים, הן מבחינת התדירות והן מבחינת הכמויות (נחילים).

ב-8 ביוני 2024, בעקבות מבצע החילוץ של ארבעה חטופים ישראלים במחנה הפליטים אלנציראת ברצועת עזה, שלטענת הפלסטינים הותיר יותר מ-200 הרוגים, שיגר לראשונה חזבאללה רקטות משופרות מסוג פלק-2

חיזבאללה יישם מתחילת העימות את המשוואה, שהייתה תקפה קודם לכן, ולפיה פגיעה בפעילי הארגון, על אדמת לבנון או סוריה, תביא לתגובה נגד כוחות צה”ל כדי לגבות מחיר דומה. ב-9 באוקטובר 2023, אחרי ששלושה פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפות ישראליות בדרום לבנון, שיגר חזבאללה טילי נ”ט ופצצות מרגמה לעבר שני מוצבי צה”ל בגבול הצפון וציין כי זו “תגובה ראשונית”.

ב-11 באוקטובר 2023, קיבל חזבאללה אחריות על ירי טילי נ”ט לעבר מוצב צה”ל בגבול וציין כי זו הייתה “תגובה נחושה לתקיפות הציוניות שהובילו למותם של מספר מאחינו המג’אהדין”, יומיים קודם לכן.

מרבית התקיפות של חיזבאללה מאז תחילת העימות כוונו לעבר יעדים צבאיים, אולם הארגון גם תקף יישובים אזרחיים בישראל, לטענתו בתגובה לפגיעה ישראלית באזרחים לבנונים ובכפרים בדרום לבנון שנחשבים “אזור חסות” של חיזבאללה. מאחר שתושבי יישובי הצפון בישראל בטווח של כחמישה ק”מ מהגבול עזבו את בתיהם בתחילת המלחמה, חיזבאללה מתקשה לגבות מחיר עם פגיעה ישירה באזרחים ישראלים. על כן, הארגון מצדיק את הירי לכיוון היישובים המפונים, בתגובה לפגיעה באזרחים ובכפרים בדרום לבנון, בטיעון שחיילי צה”ל משתמשים בבתים ולכן מדובר במטרות “לגיטימיות”.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום