צבי יחזקאלי: "ראיתי את 7 באוקטובר כל השנים, וזה מעציב ומתסכל אותי"

"אני יודע מזמן שהם חיות אדם. כשיחיא סינוואר הבטיח ליטרלי לאכול את הלבבות והכבדים של החיילים הישראלים, אני האמנתי לו"

קובי עוזיאלי | תקשורת 13.7.2024 | 21:19

צבי יחזקאלי בערוץ i24 | צילום: מתוך הפייסבוק שלו

מזה כשבועיים שצבי יחזקאלי, הפרשן הנודע לענייני העולם הערבי, נראה על מסך אחר - ערוץ i24 ניוז, שם הוא מפרשן וגם מגיש תוכנית חד שבועית מדי מוצאי שבת.

בראיון לרז שכניק ב'ידיעות אחרונות' בסוף השבוע, במלאות תשעה חודשים למחדל מתקפת הפתע של חמאס, הוא פורק את זעמו ותסכולו, על שהתריע והזהיר במשך שנים רבות בדיוק ממתקפה שכזו.

"ראיתי את 7 באוקטובר כל השנים, וזה מעציב ומתסכל אותי ״מאוד", הוא אומר וחוזר על המשפט בווריאציות שונות לפחות עשר פעמים במהלך הראיון. "הטבח שעשה חמאס לא הפתיע אותי, אפילו לא הדרכים שבהן נעשה, כי אני יודע מזמן שהם חיות אדם. כשיחיא סינוואר הבטיח ליטרלי לאכול את הלבבות והכבדים של החיילים הישראלים, אני האמנתי לו", אומר יחזקאלי.

מחבלי חמאס | צילום: Atia Mohammed/Flash90

״לא הפתיע אותי גם כשמפקדים אצלנו לא לוקחים אחריות". אז מה כן הפתיע אותך? שאל שכניק בראיון. "שהשינה של הצבא הייתה כזו עמוקה ב-7 באוקטובר. עד כדי כך. גם מטפורית. השם של הספר החדש שלי הוא 'אמרתי לכם - זה ג'יאהד'. חזרתי להקלטות שלנו באולפנים בחדשות 13 מ-7 באוקטובר ומצאתי כמה מילים שחזרו אצלי בעקביות".

יחזקאלי מפרט: ״לאורך כל השידורים: 1. אמרתי לכם. 2. אתם לא יודעים עם מי יש לכם עסק. שידרתי ב-13 בספטמבר 2023 בחדשות 13 תרגיל של חמאס, עם הטנדר של המחבלים, עם הכל, אחד לאחד מה שהם הולכים לעשות. אז תחשוב מה אני מרגיש מאז".

כמי שנתפס כימני, ונוכח ממשלת ימין בישראל, מי לדעתך באמת אחראי על מה שקרה?

״ימני? אני לא קשור לאף אחד. אני חושב שהימין הישראלי, ובראשו ראש הימין, אחראים לקונספציה עד למטה, כולל ראשי הצבא וראשי הקבינט. זה מתחיל מביבי, ועובר דרך גלנט וגנץ. כל החבורה. גם הפעם אין קשר לימין שמאל. אני לא ימני, אני יהודי שרואה את העולם הערבי בעיניים שבהן העולם הערבי רואה ״את עצמו. עכשיו אתה תגיד לי - אבל זה ימני. אני ב-8 באוקטובר אמרתי: שחררו את כל האסירים הפלסטינים, כל העשרת אלפים שסינוואר רוצה, תמורת החטופים. לא להתחיל מלחמה", הפתיע צבי יחזקאלי את בן שיחו.

מחבלי חמאס מתאמנים לחדירה לשטח ישראל | צילום: Atia Mohammed/Flash90

זו אכן עמדה שלא נחשבת ימנית. אבל תסביר, מעניין. ציין המראיין ב'ידיעות אחרונות'. 

"מחזיר אותך ל-7 באוקטובר. טבחו בנו, שחטו, התעוררנו מההלם אבל לא להתחיל מלחמה! מבחינתי מה שהיה צריך להיות זה שב-8 באוקטובר, אחרי שסיימנו לחימה בקיבוצים ובדרום, היה צריך למתוח גבול מחדש ולהגיד לסינוואר מה אתה רוצה? קח הכל, רק תוציא את כל החטופים. תעשו חגיגות בעזה. לתת להם טיפה זמן להרגיש מנצחים ורק אז תתחילו את המלחמה. היית עושה בשבוע הראשון רבע ממה שעשית עד היום וסיימנו את הסיפור".

הראיון ארוך ומתמקד בנושאים נוספים, בין היתר מזהיר הפרשן הבכיר כי בעוד שנה הנוח'בות יגיעו גם מיהודה ושומרון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום