המשגיח לראש ישיבת קיבוץ 'פוגל': "התשובה לשונאי התורה: כן ירבה"

הגאון רבי אלחנן פוגל ראש ישיבת הקיבוץ בירושלים נכנס למעונו של המשגיח רבי דן סגל להתייעצות בענייני הזמן והישיבה. הצצה לשו"ת המרתק והכרעות המשגיח

משה ויסברג | חרדים 18.7.2024 | 18:17

הגר"א פולק עם המשגיח רבי דן סגל | צילום: באדיבות המצלם

בעקבות הגזירות על עולם הישיבות מבית ומחוץ נכנס השבוע הגאון רבי אלחנן פוגל ראש ישיבת הקיבוץ בירושלים למעונו של המשגיח רבי דן סגל להתייעצות בענייני הזמן והישיבה, במהלכה סיפר הגר"א פוגל למשגיח שיש ביקוש גדול כיום בקרב בני ישיבות ללמוד בישיבות 'קיבוץ', ושאל האם נכון לקבל לקראת זמן אלול הבעל"ט כמות גדולה של בחורים מצוינים שמעוניינים להגיע לישיבה במתכונת קיבוץ, או להישאר עם הכמות הקיימת.

המשגיח השיב: הם אומרים פן ירבה, ואנחנו אומרים כן ירבה! התשובה האמיתית לרדיפת בני התורה ועולם הישיבות בתקופה זו זה להרחיב ולהכפיל את מספר הלומדים, אך הוסיף המשגיח כי יש לעשות את זה בצורה הדרגתית ושקולה.

שאלה נוספת שאל הרב פוגל את המשגיח האם מה שמקובל בישיבות קיבוץ לתת תוספת שפע בגשמיות לבחורים זה חיסרון? וענה המשגיח אדרבה זה טוב, כשמשקיעים ברוחניות כמוכם בוודאי שתוספת בגשמיות לבחורים מועיל ועוזר לשטייגען בישיבה.

כמו"כ דנו במהלך השיחה על מה צריך וראוי להתמקד בשיחות בישיבה על תורה או על שאר הדברים כמו תפילה, אמונה, בן אדם לחברו, ויראת שמיים. ואמר המשגיח: באמת צריך לדבר על הכל, רק בנוגע לדבר על תורה, אתם בכל מקרה עושים את זה בישיבה, כשלומדים ב"חיות" ו"גישמעק" זה גופא נותן חיזוק ושיחה הכי גדולה לבחורים, על שאר הדברים בוודאי שצריכים חיזוק תדיר.

כמו כן שאל הגר"א פוגל האם לעשות קעמפ בבין הזמנים, או שראוי השנה לבטל בגלל המצב השורר בארה"ק? ענה המשגיח שאם אפשר לעשות במקום ה'קעמפ' בימי חול, שבת חיזוק והתעלות השיב המשגיח בוודאי שזה דבר גדול.

בנוסף סיפר רה"י כי השיר 'טאטאלע' השתרש ומושר מידי שבת בישיבה, המשגיח שמח לשמוע והתבטא: זה שיר שמוסיף הרבה יראת שמים לבחורים.

לסיום בירך המשגיח את הגר"א פוגל בהצלחה רבה להגדיל תורה ולהאדירה ולהרבות כבוד שמיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום