צה"ל מפרסם את קולות הקשר ממבצע "יד ארוכה" | האזינו

במבצע השתתפו 8 טייסות של חיל האוויר - טייסות מטוסי קרב כולל מטוסי מודיעין ובקרה, מסוקי קרב ומטוסי תדלוק. בדרך לתימן ובחזרה בוצעו מספר תדלוקים אוויריים. משך הטיסה - כשעתיים ו-50 דקות

ישראל לפקוביץ | חרבות ברזל 21.7.2024 | 17:28

מטוס קרב בדרך לתקיפה | צילום: דובר צה"ל

פרטים נוספים על מבצע "יד ארוכה": במבצע השתתפו 8 טייסות של חיל האוויר - טייסות מטוסי קרב - גם f-35 וגם f-15, מטוסי מודיעין ובקרה, מסוקי קרב ומטוסי תדלוק. בדרך לתימן ובחזרה בוצעו מספר תדלוקים אוויריים. משך הטיסה - כשעתיים ו-50 דקות.

המטוסים המריאו מישראל, טסו מעל ים סוף, והטילו את הפצצות כשהם מעל הים - אל נמל חודיידה. החות׳ים לא ביצעו שיגורים של טילי קרקע אוויר לעבר מטוסי חיל האוויר.

קצין בכיר בחיל האוויר מסביר כי במבצע האווירי המורכב הזה היו שלושה סיכונים עיקריים: טווח הטיסה הרחוק, המורכבות של האופרציה האווירית עם "ערכה אווירית" שלמה של מטוסים מסוגים שונים, והאפשרות להפתעות בדרך מאחר שהיקף המודיעין על החות׳ים מוגבל ואינו אינטימי ורחב כמו על חיזבאללה, כך דיווח דורון קדוש בגל"צ.

 

קולות קשר של מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר ללוחמים בדרכם חזרה ארצה לאחר התקיפה צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר עדכן מראש את מקבילו האמריקני, מפקד חיל האוויר של פיקוד המרכז האמריקני, והוא תיאם גם מול צבאות זרים נוספים באזור.

בנוסף דווח על פרטים חדשים מתחקיר פגיעת הכטב"ם החות׳י בתל אביב: הכטב"ם זוהה כבר במרחק רב וזמן רב יחסית לפני שהגיע לחופי תל אביב - כלומר מספיק זמן ומרחק שמאפשרים להפיל אותו. הוא לא זוהה באופן רציף לאורך כל טיסתו עד חופי תל אביב, אבל היו 6 דקות שלמות שבהן הוא זוהה במערכות.

על אף שהכלי זוהה בשלב מספיק מוקדם, והיה מספיק זמן לפעול נגדו וליירט אותו - הוא כלל לא קיבל כל סיווג במערכות, וזה היה הכשל שמנע להפעיל אזעקה ולנסות לבצע יירוט. בחיל האוויר מסבירים כי הסיבה היא טעות אנוש, שנבעה מכך שבאותו רגע נתון היו פריטים אוויריים רבים על המכ"ם ותמונת שמיים עמוסה, והקשב באותה שעה היה נתון לאירוע יירוט כטב"ם שהתנהל במקביל במזרח.  

מפקד חיל האוויר הנחה בסיום התחקיר: להכפיל את הבקרות על כל מטרה אווירית, כדי שגם במקרה של שגיאה - יהיה עוד זוג עיניים שיעבור על הדברים, וכן להגביר את פטרולי המטוסים מעל הים התיכון.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום