החברה שינתה משהו במוצר? היא תחוייב לעדכן את הצרכנים

כאשר מתבצע שינוי בתכונות או במרכיבים של מוצר, יש ליידע את הצרכן באופן ברור וגלוי על גבי המוצר - צרכנים הרגילים לרכוש מוצר מסוים אינם נוהגים לבדוק כל פעם מחדש את המוצר

קובי ברקת | כלכלי 25.7.2024 | 12:43

סופרמרקט. אילוסטרציה | צילום: unsplash

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת היום (חמישי) גילוי דעת חדש המסביר את חובות הגילוי המוטלות על יצרנים ויבואנים כאשר נעשה שינוי בתכונות או מרכיבים של מוצרים הנמכרים לצרכנים. גילוי הדעת מגיע בעקבות פניות שהתקבלו ברשות, המצביעות על כך שמתבצעים שינויים במוצרים שהצרכנים רגילים לרכוש מבלי לידע את הצרכנים. 

חובת הגילוי היא משמעותית ונדרשת במקרים בהם נעשה שינוי מהותי במוצר. כאשר מתבצע שינוי בתכונות או במרכיבים של מוצר, יש ליידע את הצרכן על כך באופן ברור וגלוי על גבי המוצר. צרכנים הרגילים לרכוש מוצר מסוים אינם נוהגים לבדוק כל פעם מחדש את המוצר, ולכן כאשר האריזה נראית זהה או דומה, יש ליידע על השינויים באופן בולט.

שינוי מהותי במוצר יכול לכלול שינוי בטעם, ריח, כמות הסוכר, קלוריות, מרכיבים אלרגניים, או כל שינוי אחר בתכונות המוצר. הגילוי חייב להיעשות באופן ברור ונראה לעין, כמו על חזית המוצר או במדבקה על גבי האריזה, ולמשך תקופה סבירה של לפחות חצי שנה מיום שיווק המוצר לאחר השינוי. האחריות לגילוי בדבר השינוי חלה הן על היצרן או היבואן והן על הקמעונאי.

מחקרים שנעשו מצביעים על כך שהצרכנים מתקשים להבחין בשינויים הקטנים בתכונות המוצרים עקב "כשל רציונאלי-התנהגותי". צרכנים נוטים לא לבדוק את פרטי המוצרים שהם רוכשים באופן קבוע, במיוחד כאשר האריזות דומות לאלו שהכירו בעבר. כלכלה התנהגותית מצביעה על כך שהצרכנים מתמקדים בעיקר במחיר המוצר ולא במאפייניו האחרים בעת קבלת החלטותיהם. מצב זה עלול לגרום לכך שהצרכנים לא יבחינו בשינויים מהותיים שנעשו במוצרים אותם הם רוכשים באופן קבוע.

אי גילוי שינוי מהותי במוצר מהווה הטעיה לפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן הקובע כי "לא יעשה עוסק דבר – במעשה או במחדל בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל ענין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה)".

עו"ד אריאל דיאמנט, היועץ המשפטי של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אמר:"הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מחויבת להבטיח שהצרכנים יקבלו את כל המידע הנחוץ לקבלת החלטות צרכניות מושכלות. אנו מצפים מהיצרנים והיבואנים לפעול בשקיפות מלאה מול הצרכנים וליידע אותם על כל שינוי מהותי במוצרים שהם רוכשים. כל שינוי בתכונות או במרכיבים של מוצר חייב להיות גלוי לעין הצרכן על מנת למנוע הטעיות. הרשות תפעל בנחישות מול עוסקים שיטעו את הצרכנים ותמשיך להבטיח סחר הוגן".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום