חשש: התנכלות למוסד החרדי תביא להקמת מסגד במקומו

תלמוד תורה חסידי 'תפארת שלמה' בלונדון שנקנה מהקהילה הרפורמית שלא מצאה בו שימוש, עומד בפני סגירה, לאחר ששכנים "חרדים" מתנכלים למקום באמתלות שונות, ודורשים את סגירתו. היום בערב הנהלת התלמוד תורה עורכת מגבית דחופה מטשינג להוצאות תלמוד תורה ומשפט

יענקי פרבר | חדשות בעולם 4.3.2024 | 16:07

תלמוד תורה תפארת שלמה | צילום: באדיבות המצלם

בגולדרס גרין החרדית בלונדון, ממוקם תלמוד תורה חסידי 'תפארת שלמה' השוכן בבניין מפואר, שהיה שייך לקהילה הרפורמית שלא מצאה בו יותר שימוש ומכרה אותו לפני כ-6 שנים.

הבניין עמד למכירה בשוק הפתוח וכמה קהילות השתתפו במכרז כולל קהילות מוסלמיות, אך החרדים זכו בו ואחרי שיפוצים נרחבים הילדים נכנסו להתחנך בו.

מהיום הראשון, כמה שכנים "חרדים" צרי עין יצרו בעיות ופנו לרשויות. לא משנה מה המוסד החינוכי עשה - החליף חלונות כדי לשדרג את הבידוד ולהוריד את רמת הרעש לטובת השכנים ועוד צעדים, השכנים מדווחים על כל כסא שזז או דלת נסגרת למועצה המקומית כדי ליצור בעיות.

חילוקי הדעות עם חלק מהשכנים החריפו לאחר שההנהלה פתחה מחדש אולם שמחות לקהל הרחב שהיה בעבר בשימוש של הקהילה הרפורמית, בטענה שיש רעש.

השכנים המשיכו לפנות לגורמי האכיפה, כדי לחזק את התלונות נגד המוסד. הם הגיבו באתר העירייה תגובות מכוערות נגד תלמוד התורה, כמו להשוות בין הילדים החסידים לבעלי חיים, או טענו כי "הרחוב נראה כמו המון שקיות זבל שחורות". ההערות הללו ועוד פעילויות רבות גרמו למועצה לשלוח צו לסגירת תלמוד תורה ועוד צו לאיסור השתמשות אולם השמחות.

המשמעות שהתלמוד תורה לא יכול יותר לייצר הכנסות מהאולם, מה שהקשה עוד יותר על הנהלת התלמוד תורה כי ההכנסות היו מיועדות לפעילות השוטפת.

אחד העסקנים המקומיים בגולדרס גרין שמסייע לתלמוד תורה אמר: "התהליך הזה מצד המועצה יקשה בסופו של דבר על הקהילה ולשכנים עצמם, התרחיש הגרוע הוא שהמועצה תסגור את המבנה, מה שיהיה רע לכל הקהילה היהודית שתלמוד תורה נסגר בשל כמה שכנים "חרדים". במקרה שהתלמוד תורה ייסגר, לא תהיה ברירה והמבנה יימכר בהצעת המחיר הגבוהה ביותר מאחר שהקהילה זקוקה לכספים לקניית בנין אחר שקשה למצוא כיום".

עוד אמר: "המרכז האיסלאמי אל-שבאב עם 800 חברים אמרו שהם ישמחו לקנות את הבניין כבר היום, ולהשתמש בו כמסגד ולצרכי חינוך איסלאמי. זה אומר שקהילה מוסלמית תיכנס לאזור היהודי ותשנה את פני האזור כולו, והשכנים המלשינים יהיו הראשונים לסבול".

בינתיים המועצה קבעה ישיבה שבה יכולים להשתתף כל הצדדים, כל אחד יכול להביע את דעתו כדי שהמועצה תקבע את החלטתה הסופית.

עם זאת, ההנהלה אינה אופטימית מאחר שהיא נאבקת נגד העירייה וגם נגד מספר שכנים עשירים שאינם רוצים פתרון ודורשים לסגור את התלמוד תורה.

אחד האבות, שילדיו לומדים בתלמוד תורה, אמר ל'בחדרי חרדים' ב-2022 אז החלו ההתנכלויות: "פשוט אנטישמיות מצד יהודים, כואב למודרניים האלה לראות ילדים חסידים, מעניין שבזמן שהרפורמים ערכו כאן חינגות וזה פחות הפריע להם, הם כאחרוני האנטישמיים".

'בחדרי חרדים' ניסה לקבל תגובה מהנהלת התלמוד תורה, אך הם לא רוצים להתייחס מחשש להתנכלות נוספת, אך הם אישרו כי בידיהם הצעה חזקה לרכישת הבניין מקהילות שונות. אך הבהירו כי ימכרו אותו רק אם העירייה תחייב אותם לסגור את המבנה.

היום בערב הנהלת התלמוד תורה עורכת מגבית דחופה להוצאות משפט, עלות עורכי דין מעל מיליון שקלים.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום