תגלית מדהימה בפולין: נמצאו שרידי בית הכנסת המופרסם

בעיר אוטווצק שבפולין נחשפו שברי עמודים ושרידי קירות של בית הכנסת 'גולדברג' שהכיל בשיאו 650 מתפללים

יענקי פרבר | חדשות בעולם 18.7.2024 | 15:35

שרידי בית הכנסת | צילום: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków

במהלך עבודות עפר להכשרת שטח חניה בעיר אוטווצק שבפולין, גילו הפועלים שברי עמודים וקירות של בית הכנסת 'גולדברג'. הממצא התגלה בימים האחרונים על ידי משמר האנדרטאות הפולני. 

מיד עם גילוי הממצאים, הופסקה העבודה ולאחר בדיקה מקיפה התברר מקורם של הממצאים: בית הכנסת גולדברג שנהרס בשנת 1940 ע"י הנאצים ימ"ש. על פי החלטת הממונה על העתיקות בפולין, בשלב זה יועברו הממצאים לשטח המוזיאון המקומי של אוטווצק עד לבירור סופי.

המקום הכיל 650 מתפללים. לפני המלחמה נערכו במקום חגיגות ואירועים שונים, ב-1940 הוא נהרס על ידי הנאצים. "חתיכת היסטוריה יוצאת דופן הוסתרה שם, זה התגלה בתחילת יוני. ידענו שיש שם בית כנסת, אבל לא ידענו אם משהו השתמר מתחת לאדמה, כי שום דבר לא נראה על פני השטח" אמר לתקשורת המקומית, סבסטיאן רקובסקי, היסטוריון, נשיא אגודת ידידי אוטווצק, וחבר בוועדה החברתית להנצחת יהודי העיר.

בית הכנסת גולדברג נבנה בשנת 1927 ביוזמתם ובכספי שלמה וחיים גולדברג, ברחוב ורשבסקה, מול בית העירייה של אוטווצק. המעצבת שלו הייתה האדריכלית הפולנית יוגניה יבלונסקה.

באוקטובר 1939 הוצת בית הכנסת על ידי חיילים נאצים שאסרו על הכבאים לכבות את האש. ספרי התורה ניצלו, אך השריפה הרסה את בית המדרש והספרייה.

מאיר בולקה שחוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין, ויו"ר ארגון J-nerations (דור לדור) אמר: "אכן מדובר בממצאים מרגשים בעלי חשיבות הסטורית שכן מדובר בעדות מצמררת של קפסולת זמן מימי השואה. אני בטוח שהרשויות יפעלו נכון לשימור הממצאים החשובים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום