נחשף: המסר שהעביר סינוואר לישראל, שבועות לפני מתקפת חמאס

מנהיג חמאס העביר מסר חשאי לישראל, שבועות לפני מתקפת 7 באוקטובר, אולם בישראל לא פירשו נכון את כוונתו | כל הפרטים

קובי עוזיאלי | חרבות ברזל 21.7.2024 | 20:50

יחיא סינוואר | צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינואר, העביר מסר לישראל שבועות בודדים לפני מתקפת הפתע של חמאס בחג שמחת תורה. לפי הדיווח של הכתב המדיני ירון אברהם ב'חדשות 12', סינוואר הזהיר את ישראל כי "צפויה התקלחות בבתי הכלא ובסוגיית השבויים".

עם הגעת המסר לישראל, ההבנה המיידית הייתה שסינואר לא התכוון להזהיר ממהומות בבתי הכלא - אלא שהוא מתכוון במפורש לסוגיית השבויים והנעדרים, וכך גם הוגדר וקוטלג המידע. האינפורמציה הזו, בדבר המסר של סינואר - שבועות לפני מתקפת הפתע - הוגדרה "רגישה" והופצה באופן מאוד מצומצם בהתאם לכך במערכת המדינית והביטחונית, ברמת הסיווג הכי גבוהה שיש, כשמתי מעט נחשפים אליו.

לדברי העיתונאי ירון אברהם, כלל גיופי הביטחון, שב"כ, צה"ל והמוסד, ערכו מספר דיונים בעניין זה, כשהדרג המדיני הבכיר - ראש הממשלה ושר הביטחון - מעודכן בהם ושותף לחלקם. 

המסקנה של הדיונים האלה הייתה שאכן כוונת סינואר היא לסוגיית השבויים והנעדרים, אבל בישראל לא פרשו את המסר של סינואר כאזהרה לפני מתקפה. 

מכל הסברות וההשערות, ההערכה המובילה באותם דיונים הייתה שחמאס מתכוון להשתלט על סוגיית אליזבת צורקוב, החוקרת הישראלית בתחום המזרח התיכון, שנחטפה במרץ 2023 על ידי ארגון טרור עיראקי פרו איראני, ולדרוש עבורה שחרור אסירים נרחב.

עוד מדווח ב'חדשות 12' כי בשל רגישות המידע, המסר הזה הונגש רק למעגל מצומצם של שותפי סוד בדרג המדיני והביטחוני שלא כלל אפילו את כל הבכירים בצה"ל ובאמ"ן, כך שאלה לא ידעו לחבר את האזהרה הזו של סינואר לאינדיקציות אחרות שאולי עלו וצפו. 

מה שעדיין לא ברור דיו, הוא מדוע בחר סינואר להעביר את המסר לישראל? על השאלה הזו אף אחד לא יודע לתת תשובה נחרצת, גם חומרים מודיעיניים שנתפסו אחרי 7 באוקטובר לא נותנים לכך תשובה חד משמעית, כי לכאורה איזה אינטרס יש לסינואר לפתוח לישראל זרקור שבועות בודדים לפני המתקפה. 

ישנם גורמים במערכת שאומרים שסינואר ניהל את שני האפיקים במקביל: צד אחד תכנן את 7 באוקטובר, וצד שני רצה למקסם את המו"מ והמגעים שהתנהלו באותה העת סביב ארבעת השבויים והנעדרים: הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והשאם א-סייד.

אולם מאידך ישנם גם גורמים אחרים במערכת שמעלים את האפשרות - שנשמעת מופרכת לחלוטין כמו כל הסיפור הזה - אבל האפשרות הזו עולה - שסינואר העביר את המסר החשאי לישראל בעקבות חילוקי דעות בינו לבין מוחמד דף על עיתוי המתקפה. 

בדרך הזו, סינואר ניסה לגרום לישראל לבצע פעולות שידחו את המתקפה שתוכננה בחמאס למועד אחר, שסינואר כנראה היה מעוניין בו. אלא שכאמור, ובשורה התחתונה - יחיא סינואר מעביר לישראל שבועות בודדים לפני המתקפה מסר חשאי שזה תוכנו: "צפויה התקלחות בבתי הכלא ובסוגיית השבויים" אלא שהמסר הזה לא פורש נכון למרות שהגיע מסינואר עצמו, האיש שאחראי על מתקפת 7 באוקטובר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום