ההיסטוריה של ראש הממשלה נתניהו בהתנגשויות עם נשיאי ארצות הברית

לראש הממשלה נתניהו יש היסטוריה עשירה שמשתרעת על פני עשרות שנים בהתנגשויות עם נשיאי ארה"ב. בזמן שנתניהו נמצא בוושינגטון השבוע, הנה מבט על כמה מהעימותים הבולטים שלו עם נשיאי ארה"ב בעבר הרחוק והקרוב

יענקי פרבר | מדיני 24.7.2024 | 08:32

תוסיף אותי או תאשר אותי? נתניהו ואובמה | צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא בארצות הברית לנאום בקונגרס היום, הוא ייפגש מחר עם הנשיא ביידן וסגניתו האריס, ביום שישי הוא ייפגש עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

במהלך השנים נתניהו עשה לפחות 24 נסיעות רשמיות לארצות הברית, ולעתים התעמת עם גורמים אמריקנים בכירים. למרות מעמדה של ישראל כבעלת ברית מרכזית של ארה"ב - או, אולי, בגלל זה, נתניהו קרא תיגר באומץ ובגלוי על מספר נשיאי ארה"ב.

יולי 1996

הנשיא ביל קלינטון קיים את פגישתו הרשמית הראשונה עם נתניהו בוושינגטון ביולי 1996. לאחר הדיון ההוא, שבו הרצה נתניהו לעמיתו האמריקני על הנושא הישראלי-פלסטיני, אמר קלינטון בעצבים לעוזריו, "מי לעזעזל הוא חושב שהוא? מי מעצמת העל פה?", כך על פי ספר מאת הדיפלומט האמריקני הוותיק אהרון דיוויד מילר.

מרץ 2010 

שעות ספורות לאחר שסגן הנשיא דאז, ג'ו ביידן, הגיע לישראל, הודיעה הממשלה על תוכניות ל-1,600 יחידות דיור חדשות ליהודים במזרח ירושלים. ההודעה הגיעה יום אחד לאחר שישראל והפלסטינים הסכימו לקיים משא ומתן עקיף בתיווך ארה"ב. 

בתגובה, ביידן השאיר את נתניהו להמתין לו שעה וחצי לפני ארוחת הערב בזמן שהצוות שלו ניסח הצהרה. בהצהרתו של ביידן, שפורסמה במהלך הארוחה, נאמר כי "המהות והתזמון" של ההודעה מייצגים "בדיוק את סוג הצעד שמערער את האמון שאנחנו צריכים כרגע".

19 במאי 2011 

הנשיא ברק אובמה קרא לפתרון שתי מדינות על בסיס קווי 1967, למחרת, לאחר דיון סגור בבית הלבן, דחה נתניהו בפומבי את דברי אובמה, והכריז כי שלום המבוסס על "אשליות" יתרסק על "סלעי המציאות המזרח תיכונית" וכי ישראל לא תוכל לחזור ל"מצב שהוא בלתי ניתן להגנה". אובמה מצא את הטון של נתניהו מתנשא ומזלזל, כך דיווח הוושינגטון פוסט.

מרץ 2015 

מערכת היחסים בין נתניהו לממשל אובמה ספגה מכה נוספת כאשר ראש הממשלה נאם בקונגרס בהזמנת הרפובליקנים, מבלי להתייעץ עם הבית הלבן מראש. מעל הדוכן דיבר נתניהו על תוכנית הגרעין של איראן - במה שחלק מבכירי הבית הלבן ראו זאת כניסיון לערער על הנשיא האמריקני ולפגוע במשא ומתן של ארה"ב עם טהראן. 

נובמבר 2020

הנשיא דונלד טראמפ ונתניהו נהנו מברית חזקה נאמנה ואישית במהלך כהונתו של טראמפ. אבל מערכת היחסים נפגעה קשות לאחר שטראמפ הפסיד בבחירות לביידן ב-2020 וטראמפ האשים את נתניהו בכך שבירך מהר מדי את יריבו. 

"האדם הראשון שבירך את [ביידן] היה ביבי נתניהו, האיש שעשיתי עבורו יותר מכל אדם אחר, ביבי יכול היה להישאר בשקט. הוא עשה טעות איומה", אמר טראמפ מאוחר יותר, "לא דיברתי איתו מאז" הוסיף.

יוני 2024

בחודש יוני טען נתניהו שממשל ביידן "מנע נשק ותחמושת" מישראל, טענה שהבית הלבן דחה. מזכירת העיתונות של הבית הלבן קארין ז'אן פייר הגיבה בבוטות במסיבת עיתונאים: "אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר". כזכור על רקע הלחץ, ממשל ביידן השעה בחודש מאי את משלוח של שני סוגי פצצות.

כשיצא לוושינגטון ביום שני, נתניהו אמר שנסיעתו תהיה הזדמנות להודות לביידן "על הדברים שעשה למען ישראל במלחמה ובמהלך הקריירה הארוכה והמכובדת שלו בשירות הציבורי".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום