זהו האיש שהאמריקאים רוצים למנות למנהיג רצועת עזה, בחמאס לא מתנגדים

בכירים אמריקאים, ישראלים וערבים רוצים למנות מוחמד דחלאן למנהיג עזה. גורמים רשמיים אמריקאים ציינו אותו כאיש מפתח, מאז שחמאס תקף את ישראל ב-7 באוקטובר

יענקי פרבר | מדיני 25.7.2024 | 12:38

שוטרי הרשות הפלסטינית | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

השאלה מי ישלוט בעזה מעכבת את סיום את המלחמה של ישראל בת תשעת החודשים עם מטרה להשמדת חמאס. כמה בכירים אמריקאים, ישראלים וערבים, פועלים למנות את מוחמד דחלאן שבעצמו ניסה להאיבק בחמאס, הוא חי בגלות באבו דאבי, לאחר שהרגיז בכירים ברשות הפלסטינית.

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי דחלאן הוא "מנהיג פלסטיני נדיר שאינו תלוי הן בחמאס, והן ברשות הפלסטינית שמנהלת חלקים מהגדה המערבית", מה שהופך אותו למישהו שממשלת ישראל יכולה לעבוד איתו. גורמים רשמיים אמריקאים ציינו אותו כאיש מפתח, מאז שחמאס תקף את ישראל ב-7 באוקטובר.

דחלאן, איש עסקים עשיר שגדל בעזה, נמצא בשולי הפוליטיקה הפלסטינית כבר למעלה מעשור ואמר לאחרונה שהוא לא רוצה להנהיג את עזה בעצמו. אבל יש לו מפלגה פוליטית שפעילה שם ומחוברת לקבוצות בשטח שיכולות לעזור להרכיב כוח ביטחון.

מוחמד דחלאן | צילום: Issam Rimawi / flash90

מאז תחילת המלחמה הוא במסע בין איחוד האמירויות הערביות העשירה שיכולה לסייע בשיקום עזה ולשלוח חיילים לכוח בינלאומי - לבין מצרים. דחלאן מייעץ למנהיגי שתי המדינות ונהנה מהחסות שלהם.

העיתון מדווח כי, חמאס ריכך את התנגדותו לדחלאן, ומסר בשבועות האחרונים למתווכים שהוא יכול לקבל אותו כחלק מפתרון ביניים שיסייע לסיום המלחמה. דחלאן הנהיג את כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בסכסוך עקוב מדם לאחר הבחירות ב-2006 ברצועת עזה.

אופציה שנבחנת כעת, דחלאן יפקח על כוח ביטחון פלסטיני של 2,500 איש שיפעל בתיאום עם כוח בינלאומי, כאשר כוחות צה"ל ייסוגו. הכוחות הפלסטינים ייבדקו על ידי ארה"ב, ישראל ומצרים ולא יהיה להם קשר ישיר לרשות הפלסטינית. גם חברות אבטחה מערביות פרטיות יכולות למלא תפקיד, אמרו הגורמים.

דחלאן, נעצר בעבר בשל מעורבותו בתנועת הפתח ולמד לדבר עברית בכלא, היה יועץ קרוב של המנהיג הפלסטיני יאסר ערפאת. מאוחר יותר הוא הסתכסך עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועבר לאיחוד האמירויות, הוא הורשע בגדה המערבית באשמת שחיתות, דבר שהכחיש.

"הוא תמיד נשאר בזירה אך לא ממש בזירה, מכיוון שהוא לא היה בפלסטין מאז 2011", אמרה דיאנה בוטו, לשעבר חלק מצוות המשא ומתן לשלום שעבדה עם דחלאן. "יכול להיות שהוא עזב את עזה אבל עזה אף פעם לא באמת עזבה אותו".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום