שוב שולחים יד לכיס של המסעדות: המדינה תגבה מע"מ על טיפים

ברשות המיסים מבהירים כי הטיפים המועברים למסעדות בגין השירות חייבים במע"מ על פי החוק, ובהתאם לכך בכוונת רשות המיסים לבצע אכיפה. חשש: המס יתגלגל אל העובדים

דוד סירקין | כלכלי 25.7.2024 | 23:34

אילוסטרציה | צילום: unsplash

רשות המיסים הודיעה הערב (חמישי) כי תחל לבצע אכיפה ולגבות מע"מ על 'טיפים' שמשלמים לקוחות לעובדים נותני שירות בבתי עסק, תופעה שמוכרת במיוחד בתחום המסעדות והמשלוחים.

ברשות פרסמו הבהרה, בה נכתב כי הטיפים המועברים למסעדות בגין השירות חייבים במע"מ על פי החוק, ובהתאם לכך בכוונת רשות המיסים לבצע אכיפה ולוודא שהחובה הזו מקויימת. ברשות המיסים טוענים שמדובר בחידוד של הנחיה קיימת בעקבות פניות בנושא ולא בהנחיה חדשה. 

"לעמדתנו, תשר המשולם לבית העסק בגין השירות הניתן על ידי עובדיו, הנו תקבול המהווה חלק מהתמורה בגין השירות, וכפועל יוצא גם התשר חייב במס ערך מוסף", נכתב בהודעת רשות המיסים. "יובהר כי על העוסקים להתנהל על פי דין ולשלם מס ערך מוסף כחוק, והאמור לעיל יקבל ביטוי בפעולות אכיפה של הרשות בנושא".

ב-ynet ציינו, כי מבחינה חוקית למסעדות אסור לקחת את המע"מ על הטיפים מהשכר של המלצרים, אך ייתכן שאם יחלו פעולות הגבייה מצד הרשות המס יגולגל לשם. 

כבר בשנת 2019 הודיעה רשות המיסים כי היא תגבה מע"מ על הטיפים. המסעדנים נאבקו בהחלטה ולא הגיעו להסכמות עם הרשות, שדחתה מספר פעמים את תחילת יישומה. 

עד שנת 2019 לא היה כל חוק שמחייב לרשום את הטיפים של מלצרים כהכנסה של העסק, אולם בהחלטה של בית הדין הארצי לעבודה בשנת 2018 נקבע כי הטיפים יחושבו כהכנסה, וישולמו כשכר עבודה לעובדים. מתוקף ההחלטה המעסיק מחוייב מאז לשלם למלצרים זכויות סוציאליות, וכן תשלומים כגון ביטוח לאומי על מלוא הטיפים ולא רק עד שכר המינימום בהתאם להכנסתם, כפי שהיה עד אז.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום