מדינה פקוקה: מאז תום הסגר זינוק של עשרות אחוזים בהיקף הפקקים

נתונים חדשים חושפים את מה שכל מי שנמצא על הכבישים בשעות היום, מרגיש היטיב | היקף התנועה בשעות השיא זינק בתקופה האחרונה בעשרות אחוזים | לצד העומסים הכבדים, 200.000 רכבים חדשים נוספו השנה לכביש | ההערכות שהעבודה מהבית יקלו על הכבישים, התבדו

ישראל לפקוביץ | רכב ותחבורה 28.10.2021 | 08:09

רכבים בפקק צילום: פלאש 90

הכבישים הריקים מימי הסגרים בקורונה התחלפו בפקקים שהפכו להיות ארוכים עוד יותר מאלה שהיו בישראל בתחילת שנת 2020 כשהמגפה הייתה עדיין רק בגדר ידיעות לא ברורות על אירוע שמתחולל בסין.

נתוני אפליקציית ווייז מהשבוע האחרון מראים שבכל הערים הגדולות נרשמה עלייה בהיקף התנועה לעומת המצב שלפני הקורונה, בשיעורים של עד 30% ואפילו כמעט 50% בימי שיא. אנחנו נוסעים יותר במכונית הפרטית, והנסיעות שלנו לאותו מרחק ארוכות יותר. על פי הנתונים שיאנית העומס בכבישים היא העיר באר שבע שבה נרשם בשבועיים האחרונים זינוק של 30% בממוצע בהיקף התנועה, לעומת שבועיים מקבילים בתחילת שנת 2020. כך מדווח אודי עציון ב'ידיעות אחרונות'.

השנייה בשיעור הגידול בהיקפי התנועה היא ירושלים, בה נרשם זינוק ממוצע של 22% בשבועיים האחרונים לעומת ינואר 2020. השיא 35% נרשם ביום שישי שעבר. העומסים מורגשים היטב בשעות הבוקר בכניסות לעיר מכביש 1 ומכביש 443 בעיקר בכביש בגין. עוד דווח ב'ידיעות אחרונות', כי בחיפה נרשם הזינוק הממוצע השלישי בגודלו 20% כשביום שישי לפני שבועיים נרשם שיא יומי עם זינוק של 35% באזור המפרץ.

בגוש דן הגידול המשמעותי יותר נרשם דווקא בערים שסמוכות לתל־אביב, ולא בתל אביב עצמה. ברמת גן עלתה צפיפות התנועה בשיעור ממוצע של 17%. בתל אביב נרשם גידול ממוצע של 8% בלבד לעומת היקף התנועה לפני שנה ותשעה חודשים, עם יום שיא של 18% אלא שבמקביל נרשם בתל אביב באותה תקופה גידול בשימוש בכלי תחבורה אלטרנטיבית, ובראשם קורקינטים חשמליים להשכרה ואופניים חשמליים ורגילים, שבלעדיהם הגידול בתנועת המכוניות היה רב יותר באופן משמעותי.

גם בנתיבי איילון, הכביש העמוס בישראל, שבו עוברים כ-800 אלף כלי רכב ביום, היקף התנועה כיום בשעות הבוקר ואחר הצהריים גבוה יותר מאשר לפני הקורונה. "איילון היה מלא כבר ב-2020 וכעת התוצאה של הגברת העומס בשעות השיא היא ירידה נוספת במהירות והתארכות הפקקים וזמני הנסיעה", הסביר פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון ל'ידיעות אחרונות'. "העומס מתחיל כיום כבר ב-6 בבוקר".

הערכות מוקדמות היו שהעבודה מהבית, שהחלה בימי הסגרים והשתרשה מאז בחברות רבות בחלק מימי השבוע, תאזן את הגידול המתמשך במספר המכוניות על הכביש בשנה שתסתיים עם כ-300 אלף מכוניות חדשות, ותוספת של כ-200 אלף לצי הרכב בארץ בניכוי אלה שירדו מהכביש. אולם שכמן מבהיר שהאופטימיות הייתה מוקדמת. "דווקא מי שעובד מהבית לא בהכרח נמצא רק בבית. זה נותן לו גם יותר גמישות לקפוץ רגע לרופא או לסידורים. זה שמישהו עובד בבית ביום מסוים לא אומר שהוא לא ייצא ממנו, ועם האוטו" אומר פליקס שכמן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום